Koeajo: VW e-Up sähköauto

e-Up:n ohjaamo.
Pääsin hieman ajamaan aitoa sähköautoa eli tässä tapauksessa Volkswagen e-Up mallia.
Up on mallina astetta pienempi auto kuin omani mutta ensimmäinen huomio ajossa oli auton rauhattomuus ja lelumaisuus. Vaikka Up onkin ehkä parhaita ellei paras ns. pikkuauto. Toinen heti tajuntaan sukeltava asia on hinta joka on alkaen lähes tasan 30 000 euroa! Aloinkin jo miettimään että samasta konsernista saa siihen hintaan esim. erittäin hyvin varustellun automaattilaatikolla olevan Skoda Octavian. Kolmas oli nastarenkaat, miksi sähköauto pilataan nastarenkailla? Olen itse ajanut kitkoilla ja en ole koskaan joutunut autoni kanssa pulaan nastattomuuden vuoksi. Tietysti se riippuu myös auton järjestelmien toimivuudesta mutta sähköautossa kun korostuu nastojen julmettu rapina.

Ajettavuus oli siis tyypillistä pikkuautoa eli päivän ajon jälkeen kun hyppäsin oman autoni rattiin, tuntui oman viimeistely, ergonomia yms. lähes kuin olisi hypännyt urheiluauton rattiin. Oikeasti ero oli kuin yöllä ja päivällä. Ajoasennon sai hyväksi, olisin tosin kaivannut ratin syvyys-säätöä mutta sekin lienee kallis lisävaruste? Toinen seikka tuli myös esiin 187cm pituudellani, kun asento oli hyvä peitti ohjauspyörän yläosa mittarin noin 50-120km/h alueelta! Tuli mieleen jotkut 80 luvun autot. Sitten kun säädin hieman eriskummallisen asennon sain juuri ja juuri näkyviin myös nopeusmittarin.

Toimintamatka. Auto oli täyteen ladattu ja sillä oli ajettu vasta 1500km. Ilman lämpötila oli +2 astetta ja toimintamatka siinä kelissä on noin 90km. Autolle luvataan jopa 160km toimintamatka mutta siihen se ei todellisuudessa pysty millään, ei edes kesähelteellä. Tämän vuoksi en voisi edes kuvitella ostavani tällaista sähköautoa.

Moottori. No olihan se mukava ja hiljainen mutta auton nastarenkaat pilasivat tunnelmaa. Tosin ei auto ole muutenkaan kovin hiljainen eli ainakin maanteillä rengasmelu kasvanee melko suurempi, samoin tuulen suhinat. Alkukiihdytyksessä tuntuu kuin voimaa olisi 200 hevosvoimaa mutta se tunne loppuu noin 20km/h nopeuteen ja sen jälkeen tulee heti selväksi todellinen 82hv teho. Ihme kyllä vaikka vääntöä on yli 200Nm niin mielestäni teho on yläkanttiin ilmoitettu? Ainakin se tuntuu noin 70 hevosvoimaiselta autolta.

Lyhyesti plussat:
  • Ei saastuta ilmaa.
  • Automaatti toimii hyvin ja auto on kiva alle 60km/h nopeuksilla eli kuin tehty keskustojen ruuhkiin.
Lyhyesti miinukset:
  • Ajettavuus yli 60km/h nopeuksilla.
  • Melu samoilla nopeuksilla.
  • Ajoergonomia, onko auto tehty alle 170 senttisille?
  • Toimintamatka.
  • HINTA.

Kommentit