Koeajo: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Style


Tällä kertaa koeajossa oli kerta kaikkiaan upean näköinen Toyota C-HR. Oikea namupala!

Tekniset tiedot
Moottori: Hybridi, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto.
Polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteisteho: 90kW.
Kiihtyvyys 0-100km/h: 11.0sek.
Huippunopeus: 170km/h.
Kulutus: 3,5 (kaup.) / 4,1 (maant.) / 3.9 (yhdist.)
Pituus: 4360mm
Leveys: 1795mm
Korkeus: 1555mm
Tavaratila: 377 l
Omamassa: 1460kg

Vakiovarusteet mm.: 18" Style kevytmetallivanteet, siniset yksityiskohdat sisätiloissa, musta nahkaverhoilu, musta katto, mustat pilarit ja peilinkuoret sekä lämmitetty ohjauspyörä. 8" kosketusnäyttö, kaistavahti ohjausavustimella, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, automaattiset kaukovalot, adaptiivinen vakionopeussäädin, peruutuskamera, älykäs pysäköintiavustin ja Pre-Collision-järjestelmä jalankulkijatunnistuksella.
Hinta alkaen 33,150,13e.
Testissä olleen auton hinta oli noin 36.000e.

Auto valikoitui koeajooni koska se voisi olla yksi ehdokas seuraavaksi autokseni.
Olin lukenut useita autotestejä ennakkoon ja niissä oli kehuttu mm.: muotoilua, ajettavuutta, varusteita, toimivia tavaratiloja, kattavaa turvallisuusvarustelua vakiona, hyviä sisätiloja ja modernia ohjaamon ilmettä.

Näillä ennakkoasenteilla hyppäsin siis itse uuden Toyotan rattiin. Lyhyellä koeajolla ajoimme pätkän maantieajoa Kehä III:lla ja suurimman osan perinteistä kaupunkiajoa Vantaan keskustassa. 40 minuutin ajoajasta liikuimme sähköllä 67%. Määrä oli itselleni positiivinen yllätys ja Toyotan mukaan se oli koeajoissa syntynyt uusi ennätys, tein sen kaiken lisäksi täysin yrittämättä.

Koeajon perusteella hyviin sisätiloihin kommentoisin miinuksena takapenkiltä näkyvyyttä, ikkunat takaovissa ovat korkealla ja pienet. Monet lapset voivat tylsistyä kun ulos ei näe käytännössä ollenkaan. Tästä johtuen auto on saanut myös negatiivisia kommentteja lehtien testeissä. Takaikkunoista johtuen auto on parhaimmillaan aikuisten käytössä, ellei sitten lapset vaan totu siihen että autosta ei maisemia katsella. Vai tekeekö lapset nykyään niin? Taitavat pelata vain pelejä.

Sisätilojen positiivinen yllätys löytyy myös takatiloista. Säädin kuskinpenkin sopivaksi itselleni (pituus 187cm) ja menin istumaan taakse. Minun mittaiselle jäi ruhtinaalliset jalkatilat taakse, auto on sisältä todellakin paljon isompi kuin voisi kuvitella.


Moderniksi kehuttu ohjaamo ei saa minulta pisteitä. Ohjaamoa kiertävän sinisen värin voisi jättää jo hybrideissä ja sähköautoissakin unholaan, varsinkin hybridit alkavat olla jo jokaisen liikennevalon autoja niin minusta "tavis" tuotteelle ei enää kaivata sähkönsinisiä vauhtiraitoja ohjaamoon. Toinen hieman häiritsevä piirre on keskellä oleva näyttö. Se on integroitu jotenkin tökerösti kojelautaan, mieluummin katselisin sirommin integroitua tapaa, jollaista käyttää esim. Audi ja MB, vaikka heidänkin pystyssä törröttävä näyttö on jälkeenpäin asennetun näköinen. Lisäksi näytön grafiikka voisi olla lähempänä läppärin tai tabletin grafiikkaa, nyt tunnelma on hieman lelumainen. Tosin lähes kaikissa autojen integroiduissa näyttölaitteissa grafiikka on samaa tasoa, eli huonoa.
Muuten yhdyn täysin lehtien kehuihin.

Lehdissä oli haukuttu: Jousituksen pintakovuutta, äänekkyyttä, muotoilua, moottorin huutamista kiihdytyksissä, hybridin yhteydessä nelivedon puutetta, takaoven muotoilua joka rajoittaa näkyvyyttä ulos, hämäryyttä takapenkillä ja vaatimattomia istuinsäätöjä.

Lehdistön haukut aiheuttavat kohdallani sitten enemmän ristiriitoja.
Jousituksen pintakovuus kuuluu mielestäni tämän tyyppisen auton imagoon, lisäksi pidän itse enemmän pintakovista jousituksista. Auton haukuttu äänekkyys on varmaan ihan syystäkin esiin tullut asia, varsinkin jos verrataan lähes 40.000e maksaviin henkilöautoihin, toisaalta tässä on taas kyseessä hieman erilainen kulkuväline, eikä minusta rengasäänet ja suhinat haitanneet missään vaiheessa koeajoa. Ainoa liikaa esiin tullut ääni oli moottorin huutaminen kiihdytyksissä. Äänistä arvioiden olisi voinut kuvitella että konehuoneessa työskentelee vapaasti hengittävä 1.0 litran bensakone. Toisaalta me ajoimme todella pitkiä aikoja pelkällä sähköllä ja silloin auto oli nautittavan hiljainen.

Jos testien haukutulla muotoilulla tarkoitetaan auton ulkopuolista muotoilua niin minusta kyseessä on yksi tämän hetken kauneimpia autoja. Useissa testeissä tosin auton ulkomuotoja on kiitelty maasta taivaisiin.

Nelivedon puute, itse en kaipaa välttämättä nelivetoa mutta markkinoita ajatellen hybridi + neliveto lisäisi varmasti paljon auton myyntiä. Mikäli neliveto hinnoiteltaisiin hyvin maltillisesti. Jos neliveto lisäisi auton hintaa vielä 5000 euroa niin epäilen että se karkottaisi ostajat tiehensä.

Takapenkin hämäryyteen vaikuttaa varmasti pienet ikkunat, itse taas haluan autooni taakse aina mahdollisimman tummat ikkunat joten hämäryys on vain hyvä asia.

Vaatimattomat istuinsäädöt eivät vaikuta autoni valintaan yhtään. Perus-säädöt riittävät itselleni joten siihen en ota sen enempää kantaa.

Kokonaisuudessa odotin autolta paljon mutta se antoi enemmän. Koeajo oli hyvin positiivinen kokemus ja auto ei missään nimessä tippunut pois suosikkilistaltani. Ainoa asia mikä mallissa mietityttää on suorituskykyyn nähden mojova hintalappu. Olisiko jonkun toisen merkin bensaturbo sittenkin parempi? Hybridin tuomalla hintalisällä ostaa kuitenkin paljon bensiiniä. Mutta jos valinta kohdistuu C-HR:ään niin silloin kannattaa aina ottaa hybridi sillä bensaversio maksaa tässä tapauksessa lähes yhtä paljon.

Plussat

  • Ulkomuoto
  • Kohtuullinen kulutus
  • Hiljaisuus sähköllä liikuttaessa
  • Ajettavuus
  • Varusteet
  • Sisätilojen koko

Miinukset

  • Hinta
  • Moottorin ääni kiihdytyksissä (varauksin)
  • Suuremman bensiinikoneen puute valikoimista (varauksin, sillä hinta lienee nousisi älyttömyyksiin)