30.6-1.7.2018 Liesjärven kansallispuisto ja Torronsuo.

Yöpaikkamme Torronsuon kansallispuistossa.

Lähdimme lauantaina testaamaan "uutta" retkeilyautoamme. Kohteeksi otettiin Liesjärven kansallispuisto,  mutta tulipa yllättävän syyn vuoksi yö vietettyä Torronsuon kansallispuistossa.

Lähdimme siis liikkeelle Lohjalta. Ajoimme ensin Lohjan ABC:lle täyttämään auton vesisäiliön. Vesipaikalla huomasimme, kiitos lyhyen vesiletkun, että auton vesisäiliön sai täytettyä vain pisteen toiselta puolelta.
Täytön jälkeen matka jatkui kohti Liesjärven kansallispuistoa.

Perille päästyä huomasimme muiden olevan liikkeellä, sillä parkkipaikka oli täysi autoista joten jätimme auton vieressä menevän hiekkatien pientareelle. Pakkasimme reppuun eväät ja suuntasimme polulle. Varsinkin minä odotin innolla pitkän, järven poikki menevän Kyynäränharjun kulkemista. Se vaikutti ilmakuvissa todella kauniilta. Tovin kuljettuamme huomasin että olimmekin jo ko. harjulla! Harju olikin matala ja täynnä melko tiheää kasvillisuutta, monin paikoin "ryteikköä". Plussaa harjuosuudella oli veden läheisyys, mutta mitään erikoista maisemaa sitä kulkiessa ei nähnyt. Harjuosuus oli minulle erittäin suuri pettymys!

Kyynäränharju ja kulkemamme reitti.

Kyynäränharjun todellisia maisemia.

Kaunis puu matkanvarrella.

Harjun loputtua seuraava kyltti kertoi nuotiopaikalle olevan matkaa 1,2 kilometriä. Loppuosuus kulki metsässä joka oli perinteistä metsää jonka aluskasvillisuus oli paikoin melko runsasta. Missään vaiheessa reitillä ei tullut fiilistä että olisi kansallispuistossa. Nuotiopaikalle saavuttuamme yllätyin, sillä siellä oli toistakymmentä telttaa! Lähes kaikki kyyhöttivät telttojensa sisässä, kukaan ei ollut esim. nuotiolla. Todellisia ulkoilma ihmisiä siis!

Pilkoin puut, teimme nuotion ja paistoimme makkaraa. Lisäsin paikanpäällä myös valokuvan facebookkiin jolloin minulle selvisi että tulevana yönä olikin kansallinen "Yö ulkona"-tapahtuma. Se selitti telttojen suuren määrän ja laadun. Laadulla tarkoitan niitä Tokmannin 20 euron pressuilla suojattuja telttoja. Nuotiohetken jälkeen vaelsimme takaisin autolle, jossa meitä odottikin yllätys!

Moona nauttii karavaanarin elämästä.

Kytkin matkustamoon virrat päälle ja tarkastin vesisäiliön pinnankorkeuden. En uskonut näyttöä joten menin livenä säiliölle. Uskottava se oli, vasta täytetty säiliö oli tyhjä. Juomavettä meillä oli erikseen mukana mutta vessan vesi ja mahdolliset keittovedet olivat nyt poissa. Syyksi selvisi lauennut lämmittimen solenoidiventtiili.  Se suojaa järjestelmää jäätymiseltä, mikäli auto ei ole käytössä ja ulkoilman lämpötila laskee alle +4 asteen, venttiili aukeaa ja päästää kaikki vedet autosta pois. Näin vältytään jäätymisen aiheuttamilta vaurioilta. Vaikutti että autosta oli löytynyt yksi vika?

Kokemukset Liesjärven kansallispuistosta (kuljetun reitin osalta):

PLUSSAT
  • Metsää.

MIINUKSET
  • Kyynäränharju oli todellinen pettymys.
  • Kulkemamme reitti ei tarjonnut maisemiltaan mitään.
  • Miksi reitin pohjoispäässä ei ole nuotiopaikkaa?
  • Käymämme nuotiopaikka / telttailualue ei ole kovin houkuttelevassa maastossa.
Liesjärvellä kävelimme 5km lenkin. P-alue ylhäällä.

Teimme nopean päätöksen ja lähdimme ajamaan kohti Forssaa. Kävimme siellä muutamalla huoltoasemalla toteamassa että kaikissa oli liian lyhyt vesiletku. Sellaisilla tyngillä ei saanut millään konstilla vettä auton säiliöön. Lopulta ajoimme rekkojen tankkauspisteelle jossa valutin letkulla vettä kannuun, josta valutin sen säiliöön. Näin täytin 80 litraa vettä mukaamme.

Seuraava muutos suunnitelmiin oli nuotion vaihtaminen paistinpannuun. Ajoimme Forssaan Citymarketin pihaan ja totesimme että se oli lauantaisin auki vain klo.19.00 saakka. Pieni epätoivo hiipi pääkoppaan! Onneksi paikallinen Prisma oli sentään "normaali" ja aukioloaika oli klo.21.00 saakka. Sieltä mukaamme lähti siis paistinpannu ja kanavartaita. Iltaruoka tehtäisiin autossa. Samalla yöpaikkakin muuttui synkästä Liesjärven parkkipaikasta, Torronsuon kansallispuiston p-alueeksi. Toivoimme, että Torronsuon parkki olisi hieman valoisampi ja mukavampi.

Lopulta olimme läheisellä Torronsuolla ja leiripaikaksi se oli nappivalinta. Avoin, hiljainen ja valoisa. Ensin testasimme auton lämmittimen, vesien toiminnan ja lämmittimessä olevan solenoidiventtiilin toiminnan. Kaikki oli nyt ok. Teimme ruuan, säädimme sisälämpötilan sopivaksi ja aloimme lopulta nukkumaan klo.00.00.

Heräsin aamuvarhaisella ja pienensin autosta lämpöjä, lopulta auringon noustessa sammutin lämmöt kokonaan ja jatkoin unia. Heräsimme tuntia myöhemmin ja aloimme tekemään aamupalaa. Hanasta ei tullut vettä! Menin ulos ja syy selvisi heti, sillä hiekkaisella parkkipaikalla oli todella suuri vesilammikko. Kun olin sammuttanut lämmittimen oli tuo viallinen venttiili auennut ja laskenut vedet pihalle. No onneksi oli juomavettä jolla saimme tehtyä suunnittelemamme aamupalan.

Ennen pois lähtöä kävimme vielä tutustumassa lähellä olevaan nuotiopaikkaan ja katsomassa maisemia lintutornista. Torronsuo vaikutti täydelliseltä retkikohteelta, joten tänne palaisimme vielä tänä vuonna päivävaelluksen merkeissä. Hyttysiä näimme Torronsuon alueella täydet nolla kappaletta!

Retken jälkeen teimme auton lämmittimelle vielä pihatestin ja vedet valuivat taas pois. Nyt auton lämmitin odottaa takuukorjausta ja aikataulu sille selvinnee tänään (3.7.18). Muuten auto on todella hyvä ja siitä on hienoa ajan kanssa muokata meidän näköinen retkiauto. Ehkä jossakin vaiheessa toisen värinen verhoilu jne. Pöytälevy onkin vaihtamassa väriä aivan pikapuoliin ja sisään vaihdoimmekin jo pari ledlamppua normaaleiden tilalle.
Autosta tulee myöhemmin lyhyt esittely.

edit.9.7.18 - Tänään autoon vaihdettiin takuuseen täysin uudenmallinen venttiili ja nyt vedet pitäisi pysyä autossa.

LINKKI: KARTTA - LIESJÄRVEN REITTI.
LINKKI: KARTTA - TORRONSUON KANSALLISPUISTO.

Torronsuon nuotiopaikka ja lintutorni p-alueen lähellä.

Yhteiskuva tornissa.

Lintutorni oli todella korkea!

Torronsuo.

Torronsuolla nukuimme parkkipaikalla ja kävelimme aamulla noin 1km lenkin. Tänne palaamme vielä vkl retkelle.